Teaching Grammar Creatively — необычный подход к изучению грамматики

Scott Thornbury является автором  множества замечательных книг о преподавании английского языка. Например, Dogme ELT, упомянутой здесь, или Teaching Grammar Creatively, написанной в соавторстве с Günter Gerngross и  Herbert Puchta. О последней и пойдет речь в этом посте.

Если кто-то считает, что изучение грамматики — штука как минимум скучная, значит, с этой книгой он точно не знаком!

Авторы исходят из нескольких положений.

1.Знать грамматические правила — еще не значит уметь употреблять грамматические конструкции в речи. Более того, объяснение грамматических правил является необходимым для некоторых, но далеко не для всех категорий учащихся. Т.к. при употреблении тех или иных  конструкций в речи учащиеся руководствуются не только (и не столько) правилами, но и заученными наизусть предложениями и фразами, иллюстрирующими их использование, а также интуицией (т.е. чувством что так говорить — правильно, а вот так — нет).

2. Учащиеся не всегда могут выучить грамматические правила. Потому, что не поняли объяснение, или запутались в грамматических терминах, или просто не готовы к изучению определенной конструкции. Поэтому первичная задача преподавателя состоит не в объяснении правил, а в повышении осведомленности студентов (awareness raising). Т.е мы начинаем не с презентации учителем грамматического материала, а с того, что учащиеся сами «открывают» для себя грамматические конструкции (опираясь на данные преподавателем примеры ), а затем сами пробуют сформулировать правила.

3.Примеры употребления грамматических конструкций должны быть «живыми»,смешными, абсурдными, провокационными, в общем, должны  вызывать эмоциональный отклик — иначе они не запомнятся!

Занятия, направленные на Language Awareness, состоят из трех этапов - discovery — consolidation — use.

Занятия, направленнsе на Creative Practice, состоят из следующих этапов — lead-in — presentation of the model text — reconstruction of the model text — text creation — text sharing.

Вот немного сокращенный план одного из занятий (руководство для преподавателя) . Изучаемая конструкция — used to. Уровень — Lower intermediate, время Section A — 40-60 минут, время Section B — 40-60 минут.

Section A.

 

Discovery.

1. Prepare five sentences and routines, describing your habits and routines, some of which are true and some are false, and at least two of which incorporate the structure used to. For example:

I generally do all my shopping on Saturdays.

 

I  used to go rock climbing a lot.

 

I don't often go to the cinema.

 

I never used to like cooking, but now I do.

2. Dictate  the sentences to the students, and check that they are familiar with the vocabulary. Alternatively ask individuals to come up and write a sentence each on the board.

3. Tell the class that some of the sentences are true and some false and ask them to guess which/ Challenge them to give reasons for their choices.

4. Ask the students, working in pairs,  to divide the sentences into 2 groups according to grammatical criteria. If no group has chosen past vs.present habits as the criterion, tell the class that you have divided them into the following two groups, and challenge them to work out the difference:

Group A:

I generally do all my shopping on Saturdays.

 

I don't often go to the cinema.

Group B:

I  used to go rock climbing a lot.

 

I never used to like cooking, but now I do.

Underline the instances of used to in Group B. Ask students to explain its meaning, and highlight the fact that it refers only to the past. Practise the pronunciation of these sentences by asking individual students to repeat them.

Consolidation.

1. Draw two faces on either side of the board, labelling one Clarissa and the other Donna. Ask students to copy them. Explain that they were once friends. Dictate these sentences and ask the students to write them under the picture that they think they apply to.

Clarissa is a top executive.

Donna does charity work.

She used to be rich.

She lives in a luxury apartment.

She lives in an African village.

She never used to have money.

She used to eat at the best restaurants.

She eats at the best restaurants...

2.  Allow students to compare their answers in pairs. Then check the task. Note that Clarissa's story is a «rags-to-riches» one, while Donna's story is the opposite.

3.  Ask learners, working in pairs or small groups, to make up more sentences about Clarissa and Donna, using used to in at least some of them.

Use.

1.  Ask students to write some true and false sentences about themselves, at least two of them incorporate used to.

2. In pairs or small groups, they take turns to  read their sentences to one another, and to guess which sentences are true and which false.

Section B.

Lead-in activities.

A childhood incident.

Recount a pleasant episode from your childhood.

A fantasy trip.

1. Tell your students that you are going to take them on a fantasy trip. Ask them to close their eyes and relax. Begin playing some meditative music. Start like this:

Imagine you are standing close to a river. It's a wonderful morning, the sun is shining and everything is very quiet.  There is a boat waiting for you. You get in and it gently takes you down the river, and after some time you realise that you have been in this place before.You are back at a time in your childhood when you were happy. You row to the bank of the river and get out. You will meet all those people you spent that happy time with and you can do all those things again that you enjoyed.

(Pause for one or two minutes).

Now walk back to your boat. You get into it and it slowly takes you back to the place where you stepped into it. Get out and slowly walk up the riverbank.  Keep walking and return to your chair in our classroom. when you open your eyes, you will remember everything you aw and you will be able to tell us about the time you just spent in your past.

2.  Ask your students questions about the situations they experienced. If you feel a student doesn't want to share, ask someone else.

Thinking back.

1. Give the class a minute or two to think back again to a happy time in their childhood.

2. Write I used to... on the board and ask each student  to say a sentence relating to this childhood time. For example:

I used to go hiking with my father a lot.

I used to help my gran in the garden.

3. Correct the sentences if necessary, ask everyone to repeat someone else's sentence.

Presentation of model text.

1.  Present the text below on the OHP in the following way. Show your students the first line for about two seconds. Cover the line up and ask them to write it down. Proceed sentence by sentence.

2. Two or three students then read their texts out. Show them the text on OHP for correction.

Model text

I used to dream of expensive clothes

I used to dream of a holiday in Hawaii

I used to dream of a Porsche

and of parties under a silvery moon

but all I want right now

is a friend

who will listen to me

OR

She used to dream of a loving partner

She used to dream of a man who would really listen to her

She used to dream of going places

and of a never-ending dream time together,

but all she wants right now

is someone to help her with the washing up.

Text  creation

1. Write the following prompts on the board and tell your class that they can use He, She or They instead of I

I used to dream __________________

I used to dream __________________

I used to dream __________________

and of__________________________

but all I want right now

is_____________________________

2. Then students write their own texts according to the model. Afterwards, ask four or five students to read out their texts...

Вот так, или примерно так и проходят занятия. В учебнике подобным образом расписана работа со множеством конструкций. В принципе, этот алгоритм можно применить к изучению  практически любого грамматического явления.

P.S. Еще остались желающие позаниматься по синему Мерфи?

Понравилась статья? Подпишитесь на обновления по e-mail!

Введите адрес электронной почты и нажмите ОК!

К записи "Teaching Grammar Creatively — необычный подход к изучению грамматики" оставлено 4 коммент.
  1. Ronniko пишет:

    Добрый день! Я самостоятельно изучаю английский язык, хотелось узнать подходит ли Teaching Grammar Creatively для этого? Так же интересно знать, можно ли где то скачать учебник в сети?

  2. admin пишет:

    Ronniko, если Вам интересно ознакомиться с данным учебником, то вы можете скачать его на englishtips.org.

    К сожалению, он не подойдет для самостоятельных занятий. Он предназначен именно для работы с преподавателем, причем по возможности в группе.

  3. Хоу-хоу, метод, конечно, хорош, но синий мерфи тоже достоин внимания. Когда я начал осваивать грамматику, примеры мерфи таки въелись в память :) 

  4. admin пишет:

    Достоин конечно, кто бы спорил. Хороший грамматический справочник. Проблема в том, что многие преподаватели у нас им явно злоупотребляют, и не желают даже рассматривать другие варианты, в принципе.

    Я при виде синего Мерфи, честно говоря, вздрагиваю :-). Если бы Вы (хоу-хоу!) поучились и поработали по этому учебнику с моё, то, думаю, реагировали бы сходным образом, и очень радовались бы альтернативным подходам.

Оставить свой комментарий

Поиск по блогу
Подписка по E-mail

Введите адрес электронной почты и нажмите ОК!

Рекомендации Ozon.ru




Объявления

К сожалению, в настоящее время набор новых учеников не проводится

Сделаем доброе дело вместе!
Поделиться в соцсетях
Рекомендации Ozon.ru


Копирование материалов сайта возможно при указании активной, открытой для индексации ссылки на tutorblog.ru 

© 2014    Focus Point    //    Вход   //    Вверх